کد مطلب:173123 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:184

تجلی سلام در آیات
خداوند سرچشمه ی خوبی و سلامتی است و یكی از اسمای زیبای الهی «سلام» است: (السلام المؤمن المهیمن) [1] .

«سلام» كه در واقع از بهترین و برجسته ترین دعاهاست، در قرآن مجید، در موارد گوناگونی، به كار رفته است و خداوند خود را با این كلمه ی زیبا ستوده است.

نمونه هایی از آیات را در این زمینه می خوانیم:

1. (و اذا جاءك الذین یؤمنون بآیاتنا فقل سلام علیكم كتب ربكم علی نفسه الرحمة أنه من عمل منكم سوءا بجهالة ثم تاب من بعده و أصلح فانه غفور رحیم)؛ [2] و هر گاه آنان كه به آیات ما می گروند و نزد تو آیند، بگو سلام بر شما باد، خدا بر خود رحمت و مهربانی را فرض نمود كه هر كس از شما كار زشتی به نادانی كرد و بعد از آن باز توبه كرد و اصلاح نماید، البته خدا بخشنده و مهربان است.


2. (سلام علیكم بما صبرتم فنعم عقبی الدار)؛ [3] سلام و تهنیت بر شما باد كه صبر پیشه كردید تا عاقبت نیكو منزلگاهی یافتید.

3. (دعواهم فیها سبحانك اللهم و تحیتهم فیها سلام و آخر دعواهم أن الحمد لله رب العالمین)، [4] .

و در آن بهشت زبان شوق به تسبیح و تقدیس خدا گشایند كه بارالها تو از هر نقص و آلایش پاك و منزهی و ثنای آن ها در بهشت سلامت ابدی می بخشد و آخرین سخن شان حمد پروردگار عالمیان است.

4. (الذین تتوفاهم الملائكة ظالمی أنفسهم فألقوا السلم ما كنا نعمل من سوء بلی ان الله علیم بما كنتم تعملون)؛ [5] آن ها را فرشتگان جانشان را می گیرند در حالتی كه در دنیا به نفس خود ستم كرده و آن جا مجبورا سر تسلیم پیش دارند و گویند ما كار بد نكردیم. آری خدا به هر چه كرده اید آگاه است.

5. (الذین تتوفاهم الملائكة طیبین یقولون سلام علیكم ادخلوا الجنة بما كنتم تعلمون)؛ [6] آنانی كه پاكیزه هستند (وقتی) فرشتگان قبض روحشان كنند می گویند درود بر شما به خاطر آن چه كه عمل كرده اید وارد بهشت شوید.

6. (... و سلاما علی ابراهیم)؛ [7] ما خطاب كردیم كه ای آتش سرد و سالم برای ابراهیم باش.

7. (یا أیها الذین آمنوا لا تدخلوا بیوتا غیر بیوتكم حتی تستأنسوا و تسلموا علی أهلها ذلكم خیر لكم لعلكم تذكرون)؛ [8] ای اهل ایمان! هرگز به هیچ خانه، مگر خانه های خودتان تا با صاحبش انس ندارید وارد نشوید و چون رخصت یافته داخل شوید به اهل آن خانه، نخست سلام كنید، شما را بهتر است كه متذكر شوید.

8. (فاذا دخلتم بیوتا فسلموا علی أنفسكم تحیة من عندالله مباركة طیبة كذلك یبین الله لكم الآیات لعلكم تعقلون)؛ [9] (چون به خانه یا مسجدی درآیید، بر مسلمانان هم دینان خودتان یا اگر كسی نباشد بر نفس خود باز سلام كنید) كه این تحیت سلام بر بركتی نیكو از جانب خداست. چنین خدا آیات خود را برای شما روشن بیان می كند كه در آن ها تعقل كنید و طریق سعادت و هدایت بازجویید. [10] .


9. (و اذا سمعوا اللغو أعرضوا عنه و قالوا لنا أعمالنا و لكم أعمالكم سلام علیكم لا نبتغی الجاهلین)؛ [11] و چون سخن لغوی بشنوند، از آن اعراض كرده و گویند اعمال ما از ما و اعمال شما از شما، بروید سلامت باشید كه ما هرگز مردم هرزه گوی نادان را نمی طلبیم.

10. (تحیتهم یوم یلقونه سلام و أعد لهم أجرا كریما)؛ [12] تحیت مؤمنان و پذیرایی ایشان روزی كه به لقاء رحمت حق نایل شوند، سلام خدا و بشارت لطف الهی خواهد بود و بر آن ها پاداش با كرامت و شرافت مهیا فرموده است.

11. (ان الله و ملائكته یصلون علی النبی یا أیها الذین آمنوا صلوا علیه و سلموا تسلیما)؛ [13] خدا و فرشتگانش بر روان پاك این پیغمبر درود می فرستد، شما هم ای اهل ایمان، بر او صلوات و درود بفرستید و با تعظیم و اجلال بر او سلام گویید (و تسلیم فرمان او شوید).

12. (سلام قولا من رب رحیم)؛ [14] بر آنان از خدای مهربان (فرشتگان رحمت) سلام و تحیت رسانند.

13. (سلام علی نوح فی العالمین)؛ [15] سلام بر نوح در میان جهانیان.

14. (سلام علی موسی و هارون)؛ [16] سلام و تحیت خدا بر موسی و هارون باد.

15. (سلام علی آل یاسین)؛ [17] سلام بر آل یاسین باد.

16. (سلام علیكم طبتم فادخلوها خالدین...)؛ [18] سلام بر شما باد كه چه عیش (ابدی) نصیب شما گردید، پس داخل شوید آن (بهشت) را...

17. (هو الله الذی لا اله الا هو الملك القدوس السلام المؤمن المهیمن العزیز الجبار المتكبر سبحان الله عما یشركون)؛ [19] چه اوست خدای یكتایی كه غیر او خدایی نیست سلطان مقتدر عالم پاك از هر نقص و آلایش و منزه از هر عیب و ناشایست، ایمنی بخش نگهبان جهان و جهانیان، غالب و قاهر بر همه ی خلقان با جبروت و عظمت و بزرگوار و برتر و پاك خدای از هر چه بر او شریك پندارند.



[1] حشر «59» آيه ي 23.

[2] انعام «6»، آيه ي 54.

[3] رعد «13»، آيه ي 24.

[4] يونس «10»، آيه ي 10.

[5] نحل «16»، آيه ي 28.

[6] نحل «16»، آيه ي 32.

[7] انبياء «21» آيه ي 69.

[8] نور «24»، آيه ي 27.

[9] نور «24»، آيه ي 61.

[10] بر اين اساس، امنيت و سلامتي، با انجام اين تحيت، كه از ناحيه ي شرع مقدس مقرر شده است و باعث بركت و خير است، ميان دو نفري كه به هم برخورد مي كنند، برقرار مي گردد.

[11] قصص «28»، آيه ي 55.

[12] احزاب «33»، آيه ي 44.

[13] احزاب «33»، آيه ي 56.

[14] يس «36»، آيه ي 58.

[15] صافات «37»، آيه ي 79.

[16] صافات «37»، آيه ي 120.

[17] صافات «27» آيه ي 130.

[18] زمر «39»، آيه ي 73.

[19] حشر «59» آيه ي 23.